راهنمای خرید کولر گازی مناسب

برای راهنمای انتخاب کولر گازی مناسب ابتدا باید بدانیم که چه مقدار میخواهیم هزینه کنیم، تا با توجه به قیمت انواع کولر گازی بتوانیم بهترین کولر گازی موجود در بازار را خرید کنیم.

از بحث قیمت کولر گازی که بگذریم به مبحث انواع کولر گازی می رسیم. برای خرید کولر گازی مناسب باید انواع کولرگازی را بشناسیم و بدانیم کدام مورد مناسب کار ما می باشد.

انواع کولر گازی

  • کولر گازی اسپیلت و کولر گازی دو پنل یا دو پنله
  • کولر گازی پنجره ای
  • کولر گازی ایستاده
  • کولر گازی پرتابل

کولر گازی اسپیلت

کولر گازی اسپیلت : یکی از انواع کولر گازی می باشد که به صورت دو تکه هست .
یعنی یک قسمت پنل داخلی یا یونیت داخلی که درون منزل ( اتاق یا هال ) نصب می شود و قسمت دوم پنل بیرونی یا یونیت بیرونی که در خارج از منزل مثل پشت بام ، تراس و پارکینگ نصب می شود .

کمپرسور مورد استفاده در انواع کولر گازی اسپیلت موجود در بازار در 90 درصد موارد کمپرسور روتاری یا کمپرسور قلمی می باشد که جایگزین کمپرسور پیستونی کولر گازی های قدیمی تر می باشد.

ظرفیت این نوع کولر گازی های اسپیلت متفاوت می باشد و انواع مختلف کولر گازی اسپیلت در ظرفیت های زیر تولید می شوند :

  • کولر گازی اسپیلت btu 9000
  • کولر گازی اسپیلت btu 12000
  • کولر گازی اسپیلت btu 18000
  • کولر گازی اسپیلت btu 24000
  • کولر گازی اسپیلت btu 30000
  • کولر گازی اسپیلت btu 32000 و btu 36000

برق انواع کولر گازی اسپیلت که به ظرفیت های آن در بالا اشاره شد تک فازی می باشد که باید به سیم کشی کولر گازی و و انتخاب کابل مناسب برای کولر گازی اسپیلت دقت کنید.
برق انواع کولر گازی اسپیلت که به ظرفیت های آن در بالا اشاره شد تک فازی می باشد که باید به سیم کشی کولر گازی و و انتخاب کابل مناسب برای کولر گازی اسپیلت دقت کنید.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای :  نوع قدیمی تر کولر گازی ها، کولر گازی پنجره ای می باشد که معروف ترین آن ها کولر گازی اجنرال پنجره ای می باشد که در مناطق جنوب کشور همچنان پر طرفدار می باشد.

در انواع قدیمی تر کولر گازی پنجره ای از کمپرسور پیستونی استفاده می شد که میزان مصرف برق این کولر گازی ها نسبت به کولر گازی هایی که از کمپرسور روتاری استفاده کرده اند بیشتر است.

به علت خرابی کمتر و عمر بیشتری که کولر گازی پنجره ای با کمپرسور پیستونی دارد در برخی مناطق خصوصاً مناطق گرمسیر جنوب کشور پر طرفدار می باشند.

در انواع جدیدتر کولر گازی پنجره ای ، از کمپرسور روتاری استفاده شده است که این امر موجب مصرف برق کمتر نسبت به نوع پیستونی این مدل از کولر گازی ها شده است.

برق کولر گازی پنجره ای نیز تک فاز می باشد.
در اینجا به این نکته اشاره می کنیم که میزان مصرف برق کولر گازی پنجره ای با موتور روتاری و میزان مصرف کولر گازی اسپیلت با موتور روتاری و با همان ظرفیت btu برابر می باشد

بنابراین ، غلط رایج که عموم مردم  تصور می کنند میزان مصرف تمام کولر گازی های پنجره ای بیشتر است اینجا رد می شود.

علت روی آوردن عموم مردم به کولر گازی اسپیلت ، جدا شدن موتور کمپرسور از پنل داخلی و بنابر این صدای کمتر و زیبایی بیشتر در فضای داخلی منزل است.

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده : کولر گازی ایستاده از نوع کولر گازی اسپیلت می باشد زیرا دو تکه است، با این تفاوت که پنل داخلی به جای اینکه روی دیوار نصب شود  بر روی زمین قرار می گیرد و معمولاً در ظرفیت های بالاتر از btu 30000 تولید می شود.

کمپرسور کولر گازی ایستاده از نوع کمپرسور scroll  می باشد که از نظر کارکرد از کمپرسور پیستونی و کمپرسور روتاری بهتر می باشد.
همچنین برق کولر گازی ایستاده عموماً برق سه فاز می باشد. بنابراین قبل از خرید کولر گازی ایستاده باید از سه فاز بودن برق محل نصب اطمینان حاصل کنید.

میزان مصرف برق کولر گازی ایستاده به علت اینکه از برق سه فاز استفاده می کند بسیار کمتر و مناسب تر از کولر گازی پنجره ای و کولر گازی اسپیلت می باشد.

کولر گازی پرتابل یا کولر گازی قابل حمل

کولر گازی پرتابل یا کولر گازی قابل حمل : کولر گازی پرتابل همانند کولر گازی پنجره ای از نوع کولر گازی یک تکه می باشد.
با این تفاوت که در ظرفیت های کمتری نسبت به کولر گازی پنجره ای  تولید می شود .
ظرفیت کولر گازی پرتابل عموماًدر دو ظرفیت btu 9000 و btu 12000 می باشد.

در کولر گازی پرتابل از کمپرسور روتاری استفاده می شود و همانطور که گرمای خروجی از کندانسور کولر گازی پنجره ای به بیرون از منزل هدایت می شود ، گرمای حاصل از کندانسور کولر گازی پرتابل از طریق لوله ی متصل به پشت آن به بیرون هدایت می شود.

همانطور که از نام کولر گازی پرتابل یا قابل حمل بر می آید برای مواردی استفاده می شود که امکان نصب کولر گازی اسپیلت وجود ندارند و یا نیاز به جابجایی زیاد کولر گازی می باشد.
برق کولر گازی پر تابل همواره برق تک فاز می باشد.

آمپر مصرفی دستگاه کولر گازی

توان کولر گازی و میزان مصرف برق کولر گازی و همچنین آمپر مصرفی دستگاه کولر گازی:

مطلب دیگری که در راهنمای خرید کولر گازی مناسب باید مورد توجه قرار گیرد ظرفیت و توان دستگاه ، میزان مصرف برق کولر گازی و آمپر مصرفی کولر گازی می باشد که بر روی دیتا شیت یا بر چسب روی کولر گازی ذکر شده است.

محاسبه ی سر انگشتی ظرفیت کولر گازی – انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ

محاسبه ی دقیق ظرفیت کولر گازی ، فرمول محاسبه ی btu کولر گازی:

ظرفیت دستگاه های کولر گازی عموماً بر اساس BTU بر hr ذکر می شود ، یعنی وقتی می گوییم ظرفیت دستگاه 24000 است یعنی  24000  BTU بر hr می باشد.

BTU چیست

BTU یکای اندازه گیری ظرفیت سیستم تهویه مطبوع است که مخفف British Termal Unit می باشد.
یک BTU مقدار انرژی استفاده شده برای گرم کردن یک پوند آب به اندازه ی یک درجه ی فارنهایت در فشار یک اتمسفر یا فشار جو می باشد.

یک پوند معادل 435 گرم است .

تبدیل واحد ها:

تبدیل واحد ها

برای انتخاب ظرفیت کولر گازی مناسب بر اساس گروه های آب و هوایی سه حالت وجود دارد.

  • مناطق معتدل و مرطوب
جدول مناطق معتدل و مرطوب
  • مناطق گرم و خشک
جدول مناطق گرم و شک
  • مناطق گرم و مرطوب
جدول ظرفیت کولر گازی مناطق گرم و مرطوب

میزان btu به ازای هر متر مربع به میزان رفت و آمد ، تعداد نفرات ، میزان آفتاب خور ، رعایت استانداردهای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و … نیز بستگی دارد.

نکات دیگر خرید کولر گازی اسپیلت
  • گاز مورد استفاده در کولر گازی از دیگر نکات مربوط به خرید و انتخاب کولر گازی مناسب می باشد که در دو نوع R22 و R410 می باشد.
  • میزان پرتاب باد کولر گازی حداقل 10 متر باشد.
  • میزان صدای کولر گازی بر اساس دسی بل ( db ) بیان می شود که هر چه این عدد کمتر باشد کولر گازی بهتر و کم صداتر می باشد.
  • نکته ی دیگر در انتخاب و خرید کولر گازی مناسب گارانتی بدون گارانتی بودن کولر گازی اسپیلت می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • منطقه ی آب و هوایی که در سه کلاس T1 یا معتدل ، T2 یا خنک و T3 یا گرمسیری می باشد.
  • توجه به دارا بودن کنترل کولر گازی و دارا بودن 5 متر لوله ی رایگان.
  • نکته ی دیگر در راهنمای خرید کولر گازی مناسب توجه به این نکته می باشد که از قبل لوله کشی مسی و کابل کشی توی کار انجام شده باشد.
    باید به سیم کشی کولر گازی و تعداد سیم های رد شده ی توی کار همچنین مناسب بودن کابل توی کار با کابل مناسب برای کولر گازی که در بسته بندی کولر گازی وجود دارد توجه نمود.
    همچنین توجه به اینکه برق اصلی کولر گازی به یونیت بیرونی متصل می شود یا به پنل داخلی که حتماً باید متناسب با ظرفیت کولر گازی مد نظر شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست